fredag 20. mai 2011

Knekkebrød



Her er oppskriften:

2,5 dl rugmel
2,5 dl små havregryn
2 dl solsikkekjerner
2 dl linfrø
2 dl sesamfrø
1 ts salt
7 dl vann


Bland alt og la det stå en stund å svelle. 
(Trodde ikke det kom til å bli noe knekkebrød på meg, for det var jo bare en tynn suppe. Men etter en drøy halvtime, var blandingen blitt til en tykk grøt som fint kunne trykkes ut på stekeplatene).
Oppskriften passer til 2 plater. Stek ca. 10 min på 200 gr - begge platene samtidig -  før du ruter opp.
Stek ytterligere 40-50min ved 200 gr. Hvis de ikke er helt tørre, sett da temp. ned til 180 grader og la døren stå åpen. Bruk lavere temp. ved varmluft.
Bytt gjerne om på platene halvveis i steketiden. Knekkebrødene kan også tørkes dagen etter hvis du senere oppdager at de ikke er helt ferdige.
Mine knekkebrød ble litt for godt stekt, så jeg skal bruke litt lavere temp. neste gang. Eller kanskje jeg skal følge bedre med - ikke holde på inne på syrommet.



3 kommentarer:

  1. mmmmmmmmmm! Ser så godt ut at jeg bestemte meg for (å kanskje) bake knekkebrød i morgen. Har gjort det kun en gang før men det er jo såå godt!

    SvarSlett
  2. Nå har jeg kikket på katteteppet ditt også - Heldige heldige jubilant!

    Klarer ikke bare overse ting med katt jeg seru. :-D Så at det sto på siden her.

    SvarSlett
  3. Dette hørtes godt ut, denne oppskriften vil jeg jammen prøve.

    SvarSlett